سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  1ـ کتب دعا و زیارت و کتاب مفاتیح الجنان

در طول تاریخ شیعه جمعى از بزرگان به گردآورى دعاها و زیاراتى که از جانب پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله)و ائمّه هدى(علیهم السلام) صادر شده، پرداخته اند تا همه عاشقان راز و نیاز با خدا و شیفتگان زیارت اولیاءالله را از این چشمه جوشان معنویّت، سیراب سازند که از میان آنها مى توان به این افراد اشاره کرد:
1ـ مرحوم کلینى (مولّف کتاب شریف کافى و «کتاب الدعاء»، متوفّاى سال 329 هجرى قمرى).

2ـ ابن قولویه (مؤلّف کتاب «کامل الزیارات»، متوفّاى سال 368).

3ـ شیخ صدوق (مؤلّف کتاب «الدعاء والمزار»، متوفّاى سال 381).

4ـ شیخ الطائفه شیخ طوسى (مؤلّف کتاب «مصباح المتهجّد»، متوفّاى سال 460).

5ـ سیّدبن طاووس (نویسنده کتابهاى «مُهج الدّعوات، فلاح السائل، زهرة الربیع، جمال الاسبوع، اقبال و...» متوفّاى سال 664).

6ـ ابن فهد حلّى (نویسنده کتاب «عدّة الداعى» و «المزار» متوفّاى سال 841).

7ـ کفعمى (نویسنده کتاب «المصباح» و «البلدالامین» متوفّاى سال 905).

8ـ شیخ بهایى (نویسنده کتاب «مفتاح الفلاح» متوفّاى سال 1031).

9ـ علاّمه مجلسى (نویسنده کتاب هاى «زاد المعاد، ربیع الاسابیع، تحفة الزائر، مفاتیح الغیب و مقباس المصابیح»، متوفّاى سال 1110).

هر یک از این بزرگان در عصر خود رسالت خویش را در زمینه دعا به نحو احسن انجام دادند تا این که نوبت به مرحوم ثقة المحدثین حاج شیخ عبّاس قمى ـ رضوان الله تعالى علیه ـ (متوفاى 1359 ق) رسید; ایشان با ذوق سرشار و سلیقه بسیار خوب و احاطه وسیعى که بر آثار اهل بیت(علیهم السلام)و کتب دعا و زیارات سابقین داشت، به تألیف کتاب جامع «مفاتیح الجنان» پرداخت و روى خلوص نیّتى که این محدّث عالیقدر از آن برخوردار بود، در مدّت کوتاهى، کتابش جهانگیر شد و به همه مساجد و خانه ها،راه یافت وهمگان از رشحات قلم این عالم با اخلاص سیراب شدند.

قابل توجه اینکه، قبل از کتاب «مفاتیح الجنان» کتاب دعایى به نام «مفتاح الجنان» چاپ و در بسیارى از خانه ها منتشر شده بود، که کتاب دعاى بسیارى از مردم را تشکیل مى داد و متأسّفانه این کتاب آلوده به روایات مجعول و نادرستى بود که مرحوم حاج شیخ عباس قمى و استادش حاجى نورى را سخت عصبانى کرده بود (که در مفاتیح الجنان، ذیل زیارت مطلقه وارث، این ناراحتى به طور مشروح منعکس است) و همین امر سبب شد که مرحوم حاج شیخ، به نوشتن اثر پر ارزش «مفاتیح الجنان» (به جاى «مفتاح الجنان») اقدام نماید، که در مقدمه مفاتیح الجنان به این مطلب اشاره شده است.

ولى از آن جا که این کتاب مانند بسیارى از کتاب ها براى شرایط زمانى و مکانى خاصّى نوشته شده بود و مخاطبان ویژه اى داشت، لازم بود در عصر و زمان ما مورد تجدید نظر وسیع قرار گیرد; کاستى ها برطرف گردد، و از پاره اى از مطالب اضافى که مایه ایراد بدخواهان است صرف نظر شود; مدارک و منابع دعاها و زیارات و... افزوده گردد; رمز و راز، فلسفه، آثار و برکات دعاها و زیارات یادآورى شود; سپس نظم نوینى به آن داده شود و در مجموع کتاب دعا و زیارتى که از هرنظر جامع ومتناسب عصر و زمان ما ـ مخصوصاً براى نسل جوان خداجو ـ باشد، فراهم گردد.

* * *

سال ها بود که این فکر را در سر مى پروراندم و از خدا توفیق آن را مى خواستم; پس از مطالعه کافى در این زمینه لازم دیدم که از دو نفر از فضلاى گرانقدر، باذوق، مخلص و پرکار حوزه علمیّه، یعنى: استادان ارجمند، حجج اسلام آقایان سعید داودى و احمد قدسى براى کمک و همکارى دعوت کنم; بحمدالله آنها استقبال کردند و با پشتکار تمام به آن پرداختند و زحمات فراوان در تنقیح و تحقیق مباحث کشیدند، و اینجانب در تمام مراحل بر کار آنان نظارت داشتم و آنچه لازم بود بر آن افزودم. بعد از اتمام کتاب، یک بار دیگر از آغاز تا پایان با حضور این آقایان مورد بررسى مجدّد قرار گرفت و در نتیجه، مجموعه حاضر که تصوّر مى کنم اهداف فوق را کاملاً تأمین مى کند،فراهم شد.خداوندازهمه قبول فرماید.

 


نوشته شده در شنبه 90/2/10ساعت 7:27 عصر توسط سینا امیری نظرات ( ) |


Design By : Pichak

.jpg">