سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهید دکتر چمران

یادداشت­های آمریکا

29 مِی 1960

«تُعِزُّ مَن تَشاء وَ تُذِلُّ مَن تَشاء»

ای خدای بزرگ، ای ایده­آل غایی من؛

ای نهایت آرزوهای بشری، عاجزانه در مقابلت به خاک می­افتم، تو را سجده می­کنم، می­پرستم، سپاس می­گویم، ستایش می­کنم که فقط تو، آری فقط تو ای خدای بزرگ شایسته سپاس و ستایشی، محبوب من تویی؛ ولی افسوس که اغلب تظاهرات فریبنده و زودگذر دنیا را به جای تو می­پرستم. به آنها عشق می­ورزم و تو را فراموش می­کنم. اگرچه نمی­توانم آنها را فراموشی بنامم؛ چون یک زیبایی یا یک تظاهر فریبنده نیز جلوه توست و مسحور تجلیات تو شدن نیز عشق به ذات توست.

من هرگاه مفتون هر چیز شده­ام، در اعماق دل خود، به تو عشق ورزیده­ام؛ بنابراین ای خدای بزرگ، تو از این نظر مرا سرزنش مکن.

فقط ظرفیت و شایستگی عطا کن نت هرچه بیشتر به تو نزدیک شوم و در راه درازی که بسوی بوستان بی­انتها و ابدی تو دارم، ای سبزه­ها و خزه­های ناچیز نظر مرا جلب نکند و از راه اصلی باز ندارد.

در دنیا به چیزهای کوچکی خوشحال می­شوم که ارزشی ندارند و از چیزهایی رنج می­برم که بی­اساسند. این خوشحالی­ها و ناراحتی­ها دلیل کم­ظرفیتی من است.

هنوز گرفتار زندان غم و اندوهم.

هنوز اسیر خوشی و لذتم...

کمند دراز آمال و آرزو بال و پرم را بسته ، اسیر و گرفتارم کرده و با آزادی، آری آزادی واقعی خیلی فاصله دارم.

ولی ای خدای بزرگ، در همین مرحله­ای که هستم احساس می­کنم که تو مانند راهبری خردمند مرا پند و اندرز می­دهی، آیات مقدس خود را به من می­نمایی و مرا عبرت می­دهی! چه بسا که در موضوعی ترس و وحشت داشتم. و تو مرا کمک کردی. چیزهایی محال و ممتنع را جنبه امکان دادی و چه بسا مواقع که به چیزی ایمان و اطمینان داشتم ولی توآن را از من گرفتی و دچار غم و اندوهم کردی و به من نمودی که اراده و مشیت هر چیز به دست توست. فعالیت می­کنیم، پایین و بالا می­رویم ولی عزت و ذلت فقط به دست توست.


نوشته شده در چهارشنبه 90/2/7ساعت 11:39 صبح توسط نظرات ( ) |


Design By : Pichak

.jpg">